Goodbye Ilha Formosa - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Mark Paal - WaarBenJij.nu Goodbye Ilha Formosa - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Mark Paal - WaarBenJij.nu

Goodbye Ilha Formosa

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

27 Juni 2008 | Taiwan, Taipei

Na een geweldige tijd in Zuid-Afrika met Jamie vertrok 10 dagen na aankomst het vliegtuig alweer richting het oosten. De tijd in Zuid-Afrika is echt veel te snel voorbij gevlogen en ik moet zeggen dat het daar ook erg mooi is! Was het in Zuid-Afrika bijna winter met aangename temperaturen rond de 20 graden, in Taipei was het kwik de 35 graden gepasseerd. Tel daar een hoge luchtvochtigheidsgraad bij op en je begrijpt dat het hier te warm is om ook maar enige activiteit te ontplooien. In het begin van het semester heb ik nog een poging gedaan om mijn conditie op peil te houden (hard lopen, fitnessen, zwemmen, tennis, tafeltennis, voetbal en niet te vergeten tafelvoetbal), maar deze is inmiddels dus naar een bedenkelijk niveau afgezakt.

Eenmaal terug uit Kaapstad stonden er tentamens en presentaties voor de deur (figuurlijk natuurlijk :-), zou wat zijn letterlijk: kom je terug van je vakantie, wil je je deur opmaken. Lukt niet, tentamen in de weg! "Halm!" ;-)). Dus, om een poging tot studeren te doen heb ik de bieb maar eens opgezocht, maar Taiwanezen die het normaal vinden om in de bieb te slapen en boeren te laten dragen niet echt bij aan een studievriendelijke omgeving. De dagen erna dus maar gewoon op mijn kamer gestudeerd (wat ben ik blij met mijn airco!!!) en al het studeren heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen, want ik heb 4 vakken terug en sta gemiddeld een 9,15. Of zouden deze cijfers (significant hoger dan wat ik in Tilburg haal) te verklaren zijn door de wijze waarop ze gegeven worden?? :-). Afgelopen zaterdag hadden we presentaties voor een vak en er was een groep bij die het vrij beroerd had gedaan. De beoordeling: inhoud, niet zo goed, een 6, voorbereiding & presentatie, ze hebben toch zeker wel goed hun best gedaan, een 9,5. En zo hadden ze dus alsnog bijna een 8. Onbegrijpelijk!

Inmiddels zit het semester er op en worden hier de nodige afscheidsfeestjes gegeven. Ik heb een super tijd gehad en geweldige mensen leren kennen, maar voor mij is het ook bijna tijd om afscheid te nemen van Taiwan. De eerste westerlingen die dit eiland enkele honderden jaren geleden ontdekten noemden het Ilha Formosa; Portugees voor mooi eiland. Na 5 maanden kan ik niet anders concluderen dan deze Portugezen volkomen gelijk hadden. Ik heb helaas niet genoeg tijd gehad om al het moois hier te zien, maar dat is een goed excuus om nog eens terug te komen! :D

Komend weekend ga ik met mijn buddy Dano nog naar zijn hometown, Taichung. Vervolgens wacht woensdag het vliegtuig naar Hong Kong. Hier zal ik samen met Stefan beginnen aan onze rondreis door Zuidoost Azië. Naast Hong Kong staan Vietnam, Cambodja en Thailand op de planning. Ongetwijfeld volgt uit een van deze landen een volgend bericht!

Greets from Taipei,

Mark

  • 27 Juni 2008 - 06:35

    Albert:

    Hey mark! Jij gaat de halve aardkloot even over in dit halve jaar zeg, super man! En met een 9,15 ook nog een mooi piekmoment in je studie ;) Veel plezier nog met je ongetwijfeld schitterende rondreis! Gr,Albert

  • 27 Juni 2008 - 06:37

    P. :

    Relazed gemiddelde, ouwe! Heb je ook zo vaak "iig je best goed gedaan"?... haha :-P

    HEel veel plezier meej die rondreis, geniet van je laatste reisje!

    liefs,
    P.

  • 27 Juni 2008 - 07:47

    Steevo:

    Duudski!

    Damn son nog 4 dagen en dan ben ik erbij! :D Ik kan echt niet wachten, heb er echt ontzettend veel zin in. Mooi dat die vakken met een vergelijkbaar gemiddelde als dat van ons naar Nederland geimporteerd worden, zit dat gemiddelde voor die master ook weer in de zak!
    Ik zie je dinsdag, drinken we even een koffie op het vliegveld van Hong Kong :D.

    Latahhh

  • 27 Juni 2008 - 08:53

    Lieke:

    woooow mark hoe vet dat je ook nog even naar Zuid-Afrika bent geweest! Dju wat maak jij veel mooie dingen mee! En het vrij rond reizen moet zelfs nog gaan beginnen.. Veel plezier als je straks nog een maand met Stevo gaat rondreizen!
    doeiiix

  • 27 Juni 2008 - 09:03

    Ine En Wil:

    Hoi Mark,
    Je studie in Taiwan zit er op. Je hebt een prachtig resultaat gehaald; om trots op te zijn! Dat mag gevierd worden. Geniet nog even van je laatste dagen op Ilha Formosa. We wensen jou en Stefan heel veel plezier op jullie backpackerstocht door Zuidoost Azië.
    Heel veel groeten , Ine en Wil.

  • 27 Juni 2008 - 10:50

    FliXXie Flikkz:

    Hatjeeeeeeeeee...VA style!! Leuke foto's sjevke!tot snel en geniet met d'n steef!

  • 27 Juni 2008 - 10:51

    FliXXie FlikZ:

    gewone koffie in Hong kong? Dat is zoeken naar de spreekwoordelijke universiteitsbieb in taiwanese badhuizen!:D!;)?

  • 27 Juni 2008 - 12:22

    Teun Vv:

    relaxt ouwe dat je na zo'n supersemester nog een paar weken kan gaan rondtrekken met steevo! geniet ervan!

  • 27 Juni 2008 - 12:34

    Pieter:

    Paal!

    DIKKE foto daar op die Tafelberg :) ik zie ook wel weer dat je het niet kon laten die olifaaant eens stevig over zijn snuit te aaien, en gelijk heb je!

    Ik zou zeggen: klap erop in Lan Kwai Fong, enjoy the rest of the trip en see you soon!


  • 27 Juni 2008 - 15:38

    Renee:

    Hej Markie:).
    Pff wat is het bij jou ook toch snel gegaan zeg... Geniet van je tijd met Steevo en van de mooie dingen die je zult gaan zien. Voor je het weet loop je door die schuifdeuren op Schiphol en is de 'droom' voorbij...:(!
    Tot op de evaluatie;).

    Liefs, Renee

  • 27 Juni 2008 - 18:40

    Nouk:

    Mark! heb weer wat bijgelezen!! vet dat je naar zuid-afrika bent geweest!! WICKED! haha netjes van je cijfers en nu FLINK genieten daar he ;)
    tot in NL en ENJOY!

  • 29 Juni 2008 - 20:23

    Lieke:

    Zal ik nu ook eindelijk eens iets positiefs zeggen over dat gestudeer van je? ;) Je bent goed bezig geweest Paal, respect! :) Maar wat is de tijd snel gegaan zeg...je komt gewoon alweer bijna terug. Geniet nog maar heel erg van de laatste weken van je mooie reis en heeeeeel veel plezier met Steevo op al die andere mooie plekken daar in Azie! :D Enjoy en tot in Nederland! X

  • 29 Juni 2008 - 22:43

    Jesse:

    Hey Paal schraal is dat he afscheid nemen!! Gelukkig heb je nog een hele mooie reis voor de boeg en hoef je je dus niet al te klote te voelen!! Ik wens je een hele mooie reis met steevo maar dat zal ongetwijfeld lukken!!!

  • 30 Juni 2008 - 10:39

    Ellis:

    Super veel plezier! Ik kijk nu al uit naar mooie verhalen en foto's uit China, Vietnam, Cambodja en Thailand! X

  • 30 Juni 2008 - 22:02

    Sanne:

    Heeej Mark,
    Raar dat het er in Taiwan alweer bijna opzit waarschijnlijk... Wel een zeer mooi gemiddelde :D
    De reis gaat vast ook super worden!! Heel veel plezier, geniet nog van je laatste weken!!!!
    xx Sanne

  • 01 Juli 2008 - 14:10

    Benassi:

    Paal,

    Natuurlijk zal ik de e-mail ook nog even beantwoorden, maar een berichtje op de site hoort er natuurlijk ook bij! :D Zo te zien heb je inderdaad een mooi tijd gehad in Zuid Afrika...vooral die tafelberg foto is geniaal! :D

    Nu komt een waanzinnig mooi gedeelte van je uitwisseling..de reis! Ik zou zeggen geniet van elk moment en probeer niet gewend te raken aan al het moois wat je gaat zien...en dan bedoel ik niet Steevo ;) Heel veel plezier met rondreizen en geniet nog van de laatste afscheidfeestjes :)

    Nog een paar maanden en dan drinken we een biertje..misschien wel op mijn afstudeerfeestje ;)

    Cheers,

    Teun

  • 07 Juli 2008 - 17:37

    Hans En Maria:

    Prachtige verhalen daar uit het verre oosten. Proficiat met de mooie cijfers en neem de tijd om te genieten van de andere landen. groeten tot ziens in Berlicum.

  • 11 Juli 2008 - 20:48

    Eveline:

    Hey Mark!

    Dankjewel nog voor je berichtje! Wat een super vette foto's heb je zeg (vooral die meditatie foto!!). Nu nog even azie doorreizen, super! Heel veel plezier en geniet er van, want het went echt weer te snel:( Ik eis veel foto's en natuurlijk een verslagje;)
    Tot snel weer in Tilburg!!

  • 14 Juli 2008 - 07:54

    Harry En Wilhelmien:

    Hallo Mark
    Van Harte Gefeliciteerd met de prachtige cijfers, geweldig.
    Wat heb jij een mooie studietijd meegemaakt, ongelooflijk.Nu begin je aan een geweldige reis door Z.O. Azië heel veel plezier samen met Stefan.
    Remon vertrekt a.s. zondag naar Australië voor 2 jaar,Nystar heeft hem gevraagd om daar iemamand in te komen werken. Nogmaals veel plezier en tot ziens.

    groetjes Harry en Wilhelmien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2008

Time to go home!

23 Juli 2008

From Taichung to Siem Reap

27 Juni 2008

Goodbye Ilha Formosa

02 Juni 2008

Made in Taiwan

14 Mei 2008

Feeling home
Mark

Actief sinds 27 Jan. 2008
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 11623

Voorgaande reizen:

07 Februari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: